luni, mai 08, 2006

Seminar FABR - 4 mai 2006

Tema seminarului despre CZU propus de FABR pentru 4 mai 2006 mi s-a părut de la început foarte interesantă şi de actualitate. Trebuie felicitaţi colegii noştri pentru idee şi abordare. Personal am fost încântată de tot ce s-a discutat acolo.
Ca întotdeauna, discursul şi ideile domnului director –bibliotecar Mircea Regneală au atins probleme de interes general pentru cititori. Cursurile de specialitate, formarea continuă a bibliotecarului nu trebuie sa lipsească. Trebuie sa impunem prin profesionalim, seriozitate, cultură. Totul pentru cititor.
Să aplicăm ceea ce spunea Ranganathan : cărţile sunt pentru a fi citite. Economiseste timpul cititorului.

În privinţa comunicărilor, nu vreau să nedreptăţesc pe nimeni întrucât toate mi s-au părut interesante; iar pentru că şi eu am prezentat o lucrare care pare simplă, ştiu cat m-am straduit să cuprindă cât mai multe, sa fie cât mai apropiată de tema propusă.

Dar, întotdeauna este un Dar …Nu pot să nu spun că expunerile cu imagine (proiectate) au fost mai convingatoare. Comunicarea doamnei Frâncu mi s-a parut a fi abordata în termeni foarte noi, moderni.
Ideea de exemplificare în paralel cu alte biblioteci (Elveţia, Belgia, Ungaria …) mi s-a parut foarte bună, demonstrând studiu şi preocupare.

Am mai reţinut :
Sistemul CZU va supravieţui.
CZU este o artă.
Lipsa Clasificarii ar provoca un haos.
Foarte important este modul de indexare; importantă fiind regăsirea informaţiei dorite ceea ce înseamnă o muncă deosebită.
CZU rezolva subiectul, nu lucrează cu concepte.
Bibliotecarii români ar trebui sa facă parte din elita societăţii româneşti alături de toţi intelectualii Romaniei (Podocea de la BCU). Foarte frumos spus !
Biblioteconomia este o ştiinţă, atunci CZU este o parte din această ştiintă.
Bibliotecarul trebuie să aibă deschidere culturală.
Bibliotecarul trebuie să aibă disponibilitate de implicare.
Sunt necesare anchete pentru cititori, să ne preocupe permanent dorinţa benficiarului.
Biblioteca virtuală în actualitate mereu. Nu exista niciun organism cu preocupare clară pentru aşa ceva. Atunci, cum să ne adaptăm la condiţiile tehnologice actuale? Bibliotecile din România sunt mult în urmă.
Calculatorul oferă căi de căutare diverse.
Calculatorul scoate la vedere erorile acumulate în timp, ele (erorile) putând fi lichidate.

Data viitoare domnul Dan Matei va trebui să aibă câţiva “tovarăşi” de drum pentru că între atâţia împătimiţi în ale CZU, nu putea rezista singur.

Deziderate :
Lucratul on-line.
Traducerea Ghidului de utilizare CZU.
Reducerea greselilor de clasificare care ar trebui sa fie preocuparea noastra permanenta.

Concluzia domnului Director Regnelă că abordarea problematicii CZU va trebui reluată în cadrul unei mese rotunde, o abordare interactivă va fi mai folositoare tuturor, a convins pe toata lumea.

"Cititorul este beneficiarul implicit al muncii clasificatorului. Tocmai pentru că în urma muncii mele de clasificator, beneficiarul, utilizatorul îşi găseşte uşor ce îi trebuie. El este avantajat implicit. La fel cum un program de calculator, pe care eu nu-l înţeleg, nu ştiu cum a fost făcut, nici nu mă interesează, dar îl folosesc şi mă ajută realmente în muncă, prin simplu click, la fel este şi sistemul CZU.

Esenţial este accesul cititorului la CARTE. Ori, clasificarea fiind zecimală, arborescentă, depăşind barierele lingvistice, cu ordonare logică, datorită cifrelor, nu este un handicap pentru utilizator. În calitate de cititor pe mine nu mă interesează clasificarea zecimală, dar sunt avantajat implicit pentru că Repartiţia corectă o face clasificatorul. Singura „deficienţă” ar fi că bibliotecarul-clasificator se formează greu, dar acesta este preţul pe care-l plătim pentru rezultatele muncii noastre, al acestei ordonări net superioare.
Ordonarea prin cuvinte mi se pare mult mai grea, cuvintelor le lipseşte sintetismul cifrelor. Stufoşenia este dată de cuvinte. Aici apare lipsa ierarhizării, nu există coerenţă, încărcătură prea mare, ordonarea documentelor pe rafturi în această manieră este practic imposibilă, este vorba de hazardul ordinii alfabetice"

Fragment din lucrarea pe care am prezentat-o la acest seminar

Vali Constantinescu

Etichete: ,

2 Comments:

At 5/08/2006 2:13 p.m., Anonymous Anonim said...

> Data viitoare domnul Dan Matei va trebui sa aiba cativa
> "tovarasi" de drum pentru ca intre atatia impatimiti in ale
> CZU, nu putea rezista singur.

He, he ! Daca ajungem la vot, oricum pierd :-)

Sunt induiosat cum voi, cei ce relatati ce s-a intimplat la seminar, ma
menajati. In felul in care se fac doar vagi aluzii la cum m-am dat in
spectacol, lumea n-are cum sa inteleaga care-a fost chestia. Acum chiar
nu
pot, dar pe seara o sa incerc sa-mi expun pozitia si in scris, ca sa se
priceapa ceva.

Pe de alta parte, cer public iertare pentru ton si vehementa. De fapt
eu ii
iubesc pe clasificatori, chiar daca sunt un adversar al CZU (nu sunt un
adversar al clasificarii ! E o distinctie importanta pentru mine). Un
prieten informatician (care a lucrat cu bibliotecarii in anii '80)
zicea ca
e o placere sa lucrezi cu clasificatorii. Zicea: "Clasificatorii au
mintea
limpede; lucreaza cu cifre.".

Reprosurile pe care le fac (ma includ, intr-o oarecare masura) sunt
tocmai
pentru ca-mi pare rau ca se pierde atita munca calificata, prin faptul
ca
utilizatorul nu se foloseste - practic - de loc de indicii CZU.

Dan Matei

 
At 5/08/2006 2:14 p.m., Anonymous Anonim said...

> Reprosurile pe care le fac (ma includ, intr-o oarecare masura) sunt
tocmai
> pentru ca-mi pare rau ca se pierde atita munca calificata, prin
faptul ca
> utilizatorul nu se foloseste - practic - de loc de indicii CZU.

Asta e un fel de a spune: în cazul BCU Bucuresti ei, de fapt, se
folosesc de
CZU, fara sa stie. Utilizarea CZU in BCU Bucuresti este parte
integranta din
procesul de indexare a informatiei. La BCU Bucuresti întâi atribuim
indici
CZU, apoi descriptori, în strânsa legatura cu acestia. Exceptiile sunt
nesemnificative. Cât despre utilizarea CZU de catre bibliotecarii de
referinte, aceasta este neîndoielnica la BCU Bucuresti.

Dintr-o inexplicabila retinere, dar si din constrângeri de timp,
reprezentantele BU Craiova, care au avut ultima comunicare din seminar,
nu
au vorbit despre modul in care ei, utilizatori de Tinlib, folosesc
concordanta dintre CZU si descriptori in mod automat in indexarea
documentelor. Ar fi foarte interesant sa faca o scurta prezentare a
modului
lor de utilizare a CZU.

Asa ca, ultimele tale cuvinte citate mai sus sunt prea radicale. Ca e
necesara eficientizarea utilizarii CZU e foarte adevarat. Acolo trebuie
sa
ne concentram eforturile.

V. Frâncu

 

Trimiteți un comentariu

<< Home

eXTReMe Tracker